Wideo w E-learningu

Filmy wideo są skutecznym narzędziem w e-learningu. W obecnych czasach tworzenie filmów wideo jest bardzo łatwe i pozwala zaangażować uczestników kursu. Filmy wideo mogą zostać dodane jako treść istniejącego kursu, lub stworzone jako samodzielne kursy instruktażowe.

1. Screencasty

Screencasty to filmy instruktażowe, pozwalające na zademonstrowanie wykonywanych w danym programie działań krok po kroku, zamiast wyjaśniać je na piśmie. Tego typu filmy pozwolą na nauczenie uczestników obsługi nowego programu, bądź wyjaśnienie nieco bardziej zawiłych funkcji programu.
Do nagrania screencastu - poza mikrofonem - potrzebna jest aplikacja dzięki której będzie można nagrać wyświetlany ekran. Aplikacja Peek 360 pozwala na nagrywanie takich filmów instruktażowych. Dodatkowo, dzięki aplikacji Replay 360 można do nagranego screencastu dodać nagranie z kamery internetowej komputera.

Poniżej znajduje się przykładowy screencast nagrany za pomocą Peek 360

2. Filmy instruktażowe

Filmy instruktażowe są prostym i skutecznym narzędziem w procesie nauczania nowych procesów i zadań. Filmy pozwalają na zademonstrowanie wykonywanych działań, co pozwala uczniom w łatwiejszy i szybszy sposób przyswoić wiedzę, aniżeli poprzez wykonywanie kolejnych kroków z tradycyjnych instrukcji. Korzystanie z filmów instruktażowych umożliwia również uczniom przeskoczenie do określonego punktu i ponowne obejrzenie ważnych kroków. Dodatkowo pokazanie etapów procesu daje uczestnikom wizualne wskazówki i kontekst do instrukcji, co pomaga uniknąć nieporozumień.

3. Wykłady

Nagrywanie wykładów to przydatna funkcja, gdy osoba prezentująca - na przykład ekspert w jakiejś dziedzinie - prowadzi szkolenie na żywo, a nie wszyscy uczestnicy są w stanie uczestniczyć w tym szkoleniu. Filmy z wykładami są również dobrą opcją do opowiadania różnych historii, bądź prezentowania długich treści w bardziej przystępnym formacie.
Nagrany wykład można w dowolnym czasie udostępnić zainteresowanym uczestnikom. Wideo można również dodać go jako element w tworzonym kursie.

4. Filmy interaktywne

Interaktywne filmy pozwalają sprawdzić, jak uczestnicy rozumieją omawiany temat. Pozwalają również na zaangażowanie uczestnika w trakcie oglądania. Dzięki aplikacji Storyline 360 można zmienić wcześniej nagrany film na film interaktywny, poprzez dodanie pytań quizowych bądź okienek z dodatkowymi informacjami. W ten sposób uczniowie są zaangażowani w treść i zostaną zachęceni do zwracania uwagi na to, co w danej chwili oglądają.

5. Animowane filmy

Ruchome grafiki i animowane filmy pozwalają w luźny i zabawny sposób dostarczyć treści do uczestników, i to nie tylko tych najmłodszych. Ponieważ czasami nie ma możliwości, aby przeprowadzić nagranie wideo, animowana grafika pozwala by go zastąpić. Dzięki temu zabiegowi uczestnicy pozostaną zaangażowani w oglądanie wideo.

6. Filmy i animacje "na tablicy"

Filmy "na tablicy" pozwalają na opowiedzenie danego tematu przy jednoczesnym wizualizowaniu za pomocą rysowania odręcznego. W ten sposób prowadzący może wyjaśnić daną koncepcje, rozrysowując ją w tym samym czasie na tablicy. Innym zastosowaniem tego stylu wideo jest opowiadanie historii przy jednoczesnym rysowaniu. Zabieg ten może sprawić, że treść będzie bardziej osobista i emocjonalna, co pomoże przyciągnąć uwagę uczniów.

Poniżej znajduje się przykładowy film dotyczący rysowania "na tablicy"

Powrót