Audio w kursach On-Line – przydatne porady

Narracja dźwiękowa to skuteczny sposób na przyciągnięcie uwagi odbiorców. Wraz z postępem technologicznym większość laptopów posiada wbudowane rejestratory dźwięku. Ponad to często spotykaną opcją jest zestaw słuchawkowy wraz z wbudowanym mikrofonem. Popularnym rozwiązaniem są też zewnętrzne mikrofony, które posiadają lepszą specyfikację niż te wbudowane do laptopów bądź zestawów słuchawkowych.
Poza samymi urządzeniami do nagrywania na rynku pojawiło się mnóstwo programów mniej bądź bardziej wyspecjalizowanych w nagrywaniu dźwięku, dzięki czemu znacznie można poprawić jakość nagrania.  

Wskazówka 1: Scenariusz

Aby nagranie brzmiało profesjonalnie, przede wszystkim powinno być płynne i odpowiednio stonowane. Przygotowanie scenariusza pozwoli na uniknięcie niepotrzebnych przestojów oraz pozwoli trzymać się omawianego wątku.
 
Skrypt bądź scenariusz może zostać przygotowany na kartce papieru, lub w dowolnym edytorze tekstu. Zalecane jest, aby scenariusz zawierał co najmniej trzy elementy:
- numer omawianego slajdu – pozwoli kontrolować który tekst jest przypisany do którego slajdu, dodatkowo pomaga przy nazywaniu plików audio po nagraniu;
- skrypt – tekst, który ma zostać przeczytany i nagrany;
- notatki do skryptu – obszar zawierający wskazówki dotyczące skryptu.
 
Poniżej jest przedstawiony przykładowy scenariusz do slajdu: 

   Numer slajdu:

   Slajd 1

Skrypt:

W przypadku gdy burza dopadnie nas poza domem powinniśmy:
1. unikać schronienia pod drzewami lub słupami;
2. unikać pustych, otwartych przestrzeni
3. wyjść natychmiast z wody
4. (…) 

Notatki:

Tekst powinien być wypowiedziany stanowczym, ostrzegającym tonem.

Wskazówka 2: Odpowiedni sprzęt

Poza przygotowaniem scenariusza ważnym aspektem jest sprzęt do nagrywania. Mimo iż popularne są zestawy słuchawkowe z mikrofonami, oraz większość komputerów przenośnych i laptopów ma fabrycznie wbudowane mikrofony, to nadają się one przeważnie do rozmów przez komunikatory internetowe oraz przy różnych konferencjach internetowych. Powinniśmy unikać używania takich mikrofonów podczas nagrywania audio do prezentacji, gdyż nie są przeznaczone do przechwytywania narracji i dodatkowo mogą nagrywać wszelkie zakłócenia i szumy z otoczenia.
 
Wyspecjalizowane mikrofony na rynku dostępne są już od około 200,00 zł. Przed zakupem należy zorientować się jaki typ mikrofonu będzie lepszy do przygotowywanych prezentacji. Na rynku górują dwa typy mikrofonów:

- mikrofony dookólne – które charakteryzują się jednakową czułością na dźwięk ze wszystkich kierunków, co oznacza, że mikrofon "zbiera" dźwięk docierający z każdej strony. Ten typ mikrofonów przydatny jest podczas rejestrowania dźwięków, które nie mają określonego jednolitego źródła (dźwięki otoczenia, dźwięki na zewnątrz, dźwięki na scenie, ludzie rozmawiający w dużym pokoju);

- mikrofony jednokierunkowe – służą do nagrywania dźwięku z określonego, niezmiennego źródła. Jest to najlepszy typ mikrofonów do nagrywania narracji dźwiękowej, gdyż lepiej minimalizują wszelkie zakłócenia i szumy z otoczenia. Dodatkowo mikrofony te coraz częściej wyposażane są w ulepszone algorytmy odbioru które koncentrują się na głosie narratora.


Ewentualną opcją mogą być też mikrofony podpinane pod porty USB. Dzięki sterownikom wydawanym przez producenta, większość z takich mikrofonów może pełnić funkcje mikrofonów dookólnych jak i jednokierunkowych, w zależności od wybranych ustawień. 

Wskazówka 3: Akcesoria

Poza mikrofonami na rynku dostępnych jest wiele akcesoriów pozwalających na zwiększenie jakości rejestrowanego dźwięku.
W przypadku mikrofonów dookólnych najlepszym rozwiązaniem będzie tak zwana szyba przednia. Szyba przednia w mikrofonie to nic innego jak gąbki, które filtrują dźwięk oraz pozwalają częściowo zredukować szumy otoczenia.
 
W przypadku mikrofonów jednokierunkowych zamiast wcześniej wspomnianej szyby przedniej stosuje się filtry pop. Filtry pop to osłony wykonane najczęściej w formie siatki lub tkaniny (np. nylonowej) rozciągniętej na okrągłej metalowej ramce. Filtry te umieszcza się przed mikrofonem. Pomagają one w tłumieniu niepożądanych dźwięków oraz chronią przed gromadzeniem się śliny na mikrofonie.
 
Ponad to wiele mikrofonów ma dostęp do sterowników i programów wydawanych przez producenta, w których poprzez ustawienia można poprawić nagrywanie dźwięków bądź zmniejszyć niepożądany hałas. 

Wskazówka 4: Dostosowanie otoczenia

Poza skryptem, sprzętem i akcesoriami ważnym elementem jest pozbycie się hałasu otoczenia. W przypadku pracy w biurze dodatkowy hałas generowany jest między innymi przez klimatyzację, uruchomione komputery oraz sprzęt biurowy (na przykład drukarki bądź niszczarki). Dodatkowo twarde powierzchnie, na przykład ściany, skutecznie odbijają dźwięki powodując przenoszenie hałasu. Umiejscowienie biura również wpływa na jakość nagrywania – dźwięki ruchu ulicznego (samochody, autobusy lub tramwaje), oraz hałas wywołany przez inną komunikację (pociągi lub samoloty) może znacznie wpłynąć na jakość nagrania. W przypadku pracy zdalnej, poza wcześniej wymienionymi czynnikami, hałas może być generowany równie przez dzieci bawiące się w sąsiedztwie bądź wszelkie zwierzęta domowe. 

Na wyciszenie części czynników mamy wpływ poprzez wyłączenie ich (na przykład klimatyzacja, drukarki, etc.), lecz w przypadku hałasów niezależnych od nas, można przygotować przenośne urządzenie do „wyciszania nagrywania”. Przygotowanie takiej dźwiękoszczelnej budki polega na obłożeniu gąbką dźwiękoszczelną, pianką bądź nawet zwykłymi poduszkami mikrofonu z czterech stron, jak na poniższym zdjęciu:  

Jako tylna ścianka dźwiękoszczelnej budki może posłużyć monitor, z którego czytany będzie skrypt. Zamiast ekranu monitora można użyć dodatkowego fragmentu pianki.
Dzięki takiemu rozwiązaniu mikrofon będzie rejestrował dźwięk płynący z jednej strony – od prowadzącego. 

Wskazówka 5: Przygotowanie środowiska

Poza wyciszeniem ważnym elementem jest utrzymanie spójności narracji. Aby uzyskać jednolity dźwięk dla wszystkich nagrań należy zwrócić uwagę na:
1. Mikrofon – używanie tego samego mikrofonu za każdym razem pozwoli zachować jednolitą barwę głosu podczas nagrań.
2. Stosowanie tych samych ustawień – w przypadku programów służących do konfigurowania i rejestracji nagrań należy używać tych samych ustawień, aby zachować jednolitą barwę głosu podczas nagrań.
3. Statywy mikrofonowe – pozwolą na zachowanie tej samej odległości między nagrywającym a mikrofonem, dzięki czemu nagrania będą spójne. 

Wskazówka 6: Nagrywanie

Odsłuchanie nagrania przez słuchawki pozwala wyraźnie usłyszeć nagrany dźwięk, izolując przy tym hałas otoczenia. Ponieważ większość użytkowników będzie odsłuchiwała nagrania z pomocą słuchawek, odsłuchanie w ten sposób pozwala usłyszeć dokładnie to, co usłyszą odbiorcy.

Jedna sesja nagrywania pozwala zachować spójność dźwięku. Nawet, gdy mamy wcześniej zapisane ustawienia oraz opcje i parametry nagrywania, to w przeciągu kolejnych dni barwa głosu może się nieco różnić, w związku z czym przy zmontowanym nagraniu będzie można wychwycić różnice.

W przypadku, gdy trzeba będzie ponownie nagrać fragment tekstu, lepiej jest nagrać cały akapit lub slajd, gdyż dzięki temu potencjalne różnice w głosie będą mniej widoczne, niż w przypadku wklejenia jednego fragmentu. 

Powrót