5 sposobów na uniknięcie przeciążenia slajdów
Wyzwaniem dla twórców szkoleń e-learningowych jest przekształcenie ogromnych ilości treści w materiał przejrzystą prezentację wygodną do przyswojenia dla użytkowników tak rozplanowując rozmieszczeni treści, aby uczenie było jak najefektywniejsze a jednocześnie atrakcyjne.
Jednym z najczęściej popełnianych błędów w tej kwestii jest przytłaczanie odbiorców zbyt dużą ilością treści, szczególnie tekstowych, w jednym miejscu. Przestawione poniżej 5 porad służy znalezieniu równowagi pomiędzy odpowiednią ilością informacji a przejrzystością materiałów.
1. Jedna kwestia na slajd
![](http://e-learning-studio.com.pl/wp-content/uploads/2020/06/29cd9171a1969684673644d55080322b_1idea.png)
Podczas nauki jesteśmy w stanie przyswoić tylko określoną, niewielką porcję informacji naraz. Jeżeli slajd będzie zawierał tylko jedną kwestię, pozwoli zmniejszyć to czas na przyswojenie materiału przez odbiorców i zwiększy szanse na zapamiętanie prezentowanych treści. Lepiej jest zatem zamiast umieszczać wszystko na jednym slajdzie, podzielić materiał na mniejsze porcje i utworzyć kilka slajdów więcej.
2. Zastępowanie akapitów wypunktowaniem
![](http://e-learning-studio.com.pl/wp-content/uploads/2020/06/54dd809129c9dfe5be41fd4d538525fc_2idea.png)
Układ slajdu nie powinien odwzorowywać tego z plików tekstowych np. Worda. Zamiast pisać test ciągiem, lepiej jest podzielić go na podpunkty zawierające jedynie najważniejsze informacje. Pozwoli to na zredukowanie zbędnego tekstu i efektywniejszą organizację wizualną, co nie jest bez znaczenia dla odbiorców.
3. Zastępowanie tekstu narracją głosową
![](http://e-learning-studio.com.pl/wp-content/uploads/2020/06/e58ea8c58331bc3cf17e66b114ff8742_3idea.png)
Dodanie narracji głosowej pozwoli usunąć nadmiarowy tekst ze slajdów lub nawet całkiem go wyeliminować. Jest to szczególnie przydatne jeśli slajd przedstawia złożone grafiki i dodatkowy tekst na stronie mógłby tylko zaburzać odbiór i rozpoznanie najważniejszych treści.
4. Grafiki zamiast tekstu
![](http://e-learning-studio.com.pl/wp-content/uploads/2020/06/241d30ff64832a1e0c4942b8dbf8310a_4idea.png)
Badania wykazały niejednokrotnie, że koncepcje przedstawiane za pomocą obrazów są lepiej przyswajane i zapamiętywane niż tekst. Więc jeśli coś da się przedstawić graficznie lepiej nie wykorzystywać do tego słów.
5. Wykresy zamiast tabelek
![](http://e-learning-studio.com.pl/wp-content/uploads/2020/06/a3ddd90d1d79554f32be2d20cd863537_5idea.png)
Im większe i bardziej złożone tabele, tym trudniej je zinterpretować. Z reguły same liczby nie niosą najważniejszego przekazu tylko dopiero ich opracowanie przekazuje właściwą myśl. W zależności od tego na jakie dane czy zależności chcemy zwrócić uwagę, warto dobrać właściwie je oddający wykres czy zestawienie.
Jeżeli nie chcesz całkiem rezygnować z liczb i tekstu dotyczącego slajdów, zawsze można przenieść je na dół do obszaru notatek i udostępnić na żądanie. Dzięki temu szkolenie zachowuje wszystko na czym nam zależy: przejrzyste slajdy i drobiazgowe uwagi dla zainteresowanych.