5 sposobów na uniknięcie przeciążenia slajdów

Wyzwaniem dla twórców szkoleń e-learningowych jest przekształcenie ogromnych ilości treści w materiał przejrzystą prezentację wygodną do przyswojenia dla użytkowników tak rozplanowując rozmieszczeni treści, aby uczenie było jak najefektywniejsze a jednocześnie atrakcyjne.
Jednym z najczęściej popełnianych błędów w tej kwestii jest przytłaczanie odbiorców zbyt dużą ilością treści, szczególnie tekstowych, w jednym miejscu. Przestawione poniżej 5 porad służy znalezieniu równowagi pomiędzy odpowiednią ilością informacji a przejrzystością materiałów. 

1. Jedna kwestia na slajd

Podczas nauki jesteśmy w stanie przyswoić tylko określoną, niewielką porcję informacji naraz. Jeżeli slajd będzie zawierał tylko jedną kwestię, pozwoli zmniejszyć to czas na przyswojenie materiału przez odbiorców i zwiększy szanse na zapamiętanie prezentowanych treści. Lepiej jest zatem zamiast umieszczać wszystko na jednym slajdzie, podzielić materiał na mniejsze porcje i utworzyć kilka slajdów więcej.

2. Zastępowanie akapitów wypunktowaniem

Układ slajdu nie powinien odwzorowywać tego z plików tekstowych np. Worda. Zamiast pisać test ciągiem, lepiej jest podzielić go na podpunkty zawierające jedynie najważniejsze informacje. Pozwoli to na zredukowanie zbędnego tekstu i efektywniejszą organizację wizualną, co nie jest bez znaczenia dla odbiorców.

3. Zastępowanie tekstu narracją głosową

Dodanie narracji głosowej pozwoli usunąć nadmiarowy tekst ze slajdów lub nawet całkiem go wyeliminować. Jest to szczególnie przydatne jeśli slajd przedstawia złożone grafiki i dodatkowy tekst na stronie mógłby tylko zaburzać odbiór i rozpoznanie najważniejszych treści.

4. Grafiki zamiast tekstu

Badania wykazały niejednokrotnie, że koncepcje przedstawiane za pomocą obrazów są lepiej przyswajane i zapamiętywane niż tekst. Więc jeśli coś da się przedstawić graficznie lepiej nie wykorzystywać do tego słów.

5. Wykresy zamiast tabelek

Im większe i bardziej złożone tabele, tym trudniej je zinterpretować. Z reguły same liczby nie niosą najważniejszego przekazu tylko dopiero ich opracowanie przekazuje właściwą myśl. W zależności od tego na jakie dane czy zależności chcemy zwrócić uwagę, warto dobrać właściwie je oddający wykres czy zestawienie.

Jeżeli nie chcesz całkiem rezygnować z liczb i tekstu dotyczącego slajdów, zawsze można przenieść je na dół do obszaru notatek i udostępnić na żądanie. Dzięki temu szkolenie zachowuje wszystko na czym nam zależy: przejrzyste slajdy i drobiazgowe uwagi dla zainteresowanych.

Powrót